måndag 30 december 2013

Minsta storlek på företag?

Har suttit och funderat de senaste dagarna på om jag ska sätta en gräns för minsta storlek på de företag jag investerar i. Bakgrunden är att dels den från Graham om att investera i "stora" företag och egna (dåliga) erfarenheter av investeringar i mindre bolag. Mot det står Lynch strategi som går ut på att hitta företag med potential att kanske tio- eller hundradubbla omsättning och vinst.

Idag ser min portfölj ut som följande:

Bolag Börsvärde i MSEK (procentuell ökning sedan första investering)
Bahnhof 700 (+36%)
BankNordik 1500 (-10%)
Spar Nord Bank 7300 (+70%)
Fortum 133000 (+31%)
Danske Bank 150000 (+20%)

Drillcon som jag sålde förra veckan hade ett börsvärde på cirka 150 MSEK (och gav -5% från första investering).

Nu ska man nog inte dra allt för stora slutsatser på procentuell ökning men nog finns det visst fog för att de verkligt stora procentuella uppgångarna gör du normalt fall inte i de största bolagen. Men det sagt så tror jag verkligen inte det är en bra strategi att gå allt för långt ner i storleken på bolaget. Min tumregler som jag nog tänker införa är att aldrig gå längre ner än runt 500-1500 MSEK. Lägre än det kan allt möjligt hända med bolaget och bolaget brukar vara väldigt dåligt genomlyst.

Har ni satt någon nedre gräns?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar